می‌توانیم فرایند ضدارزشی ضد عفاف را متوقف کنیم

دعوت به خیر قبل از امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و گناهی را باید نهی از منکر کرد که آشکار باشد

139911190

 

مدیر حقوقی طلایه داران ستاد امر به معروف استان و منطقه ۲۵ مشهد گفت: اگر ما در کمال ادب و احترام برخورد کنیم ظرف یک سال در کوتاه مدت می‌توانیم این فرایند ضدارزشی را متوقف کنیم و ما هفته‌ای دو روز این کار را می‌کنیم و اگر نیروی بیشتری داشته باشیم و هر روز پای کار بیاییم یقینا ظرف کمتر از سه سال می‌توانیم تغییر رفتار را ببینیم.

سیدعلی محدث مورخه چهارشنبه 15بهمن 99در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی عنوان کرد: از سال ۷۲ ستاد امر به معروف به فرمان رهبری با ریاست آیت‌الله جنتی تشکیل شد و از آن زمان که مرکز اجرایی دایر شد و زحمات زیادی مبذول شد، شاهد هستیم به رغم تمام تلاش‌ها و شهدایی که در این حوزه تقدیم شد دستاوردها مطابق پیش‌بینی دغدغه‌مندان آن این حوزه و علما نبوده و نیست.

تعریف امر به معروف و نهی از منکر

مدیر حقوقی طلایه داران ستاد امر به معروف استان و منطقه ۲۵ مشهد گفت: شیخ طبرسی در کتاب مجمع‌البیان میگوید معروف هر چه را که خدا و پیامبرش به انجام آن امر مرده باشند و منکر هم هر چه خدا و پیامبرش از آن نهی کرده باشند.

علامه طباطبایی این حوزه را مشخص تر می‌کنند و می‌فرمایند معروف شامل همه واجبات و مستحبات، و منکر شامل همه حرام‌ها و مکروهات می‌شود و در پاسخ این سوال که آیا امر به همه معروف‌ها و نهی از همه منکرها واجب است پاسخ می‌دهند که خیر امر به واجبات و نهی از حرام‌ها واجب و اما امر به مستحبات و نهی از مکروهات مستحب است، بنابراین تکلیف ما در این حوزه معلوم می‌شود و اولویت ما پرداختن به ترک واجب و حرام هایی است که در جامعه ارتکاب پیدا می‌کند.

در یک تعریف دیگر در جامعه‌شناسی خوبی‌ها و بدی‌ها را تعبیر به هنجارها و ارزش‌ها می‌کنند، در واقع منکرات را تبدیل به ناهنجارها و ضدارزش‌ها می‌کنند و در همین جامعه شناسی می‌گوید برخی ناهنجارها و کارهای بد نشانه سرزنش اجتماعی است.

در واقع وقتی شخص فعلی را مرتکب شد و از سوی جامعه سرزنش شد کار بدی است واگراین سرزنش شدت یابد یک ناهنجاری جدی در جامعه محسوب می‌شود.

قانونگذار در همه جوامع بر همین اساس اموری را که سرزنش شدید را در پی دارد را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده و دقیقا همه تعاریف که فقه ما برای انواع گناهان مجازات‌هایی پیش‌بینی شده و برخی از گناهان خیلی مجازات سنگین‌تری دارد و در همین دنیا هم برای برخی حرام‌ها مثل شرب خمر و سرقت در قرآن مجازاتش معلوم شده است.

همیشه امر به معروف بر نهی منکر مقدم است/ شاید چون معروف ها را ترک کردیم شاهد وقوع منکرها در جامعه هستیم..

به عنوان مثال یکی از منکرات سرقت است اگر واقعا اهل ایمان متعهد به پرداخت خمس مالشان و زکات شان باشند شاهد این همه سرقت نخواهیم بود یا آیه معروف «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» یکی از واجبات نماز است و این را عرض کنم فروع دین ما به واجبات پرداخته و هیچ کدام از منکرات نیامده است، اگر واقعا در فروع دین به همین ها عمل شود همه منکرات از جامعه زوده می‌شود و اگر امر به نماز شود از سوی خانواده و معلم و همسایه و بزرگان بیایند پای کار وعده خدا است که نماز در واقع از فحشا و منکرات جلوگیری می‌کند که البته یکی از تعاریف فحشا در قرآن زنا است.

تعریف امت/ خداوند 1441 سال پیش گفته است به صورت گروهی امر به معروف کنید

مدیر حقوقی طلایه داران ستاد امر به معروف استان و منطقه ۲۵ مشهد افزود: همه فقها می‌گویند نماز جماعت یعنی جمعی از مومنین پشت سر یک امام جماعت با هر گرایش فکری و سیاسی می‌ایستند و نماز می‌خوانند اما برای امر به معروف و نهی از منکر خدا گفته باید امت باشد، تعریف امت این است که یک گروهی باشند که از نظر فکری،, اعتقادی و هدف مشترک باشند و همه این دغدغه‌ها را داشته باشند.خدا نگفته جماعتی بیایند امر به معروف و نهی از منکر کنند بلکه فرموده باید امت باشد.

چه ویژگی در امت است که می‌تواند سرنوشت این ارزش‌های جامعه را حاکم کند و ضدارزش‌ها را از جامعه کمرنگ کند؟ وقتی امتی کنار هم قرار می‌گیرند اولین ویژگی آنها این است که در کنار هم احساس قدرت می‌کنند اما وقتی افراد پراکنده هستند این احساس قدرت را ندارند.

نکته دوم که در امر به معروف به شکل گروهی دیدیم بحث تأثیرگذاری است که یکی از کسانی که اخیرا بن جمع ما پیوسته بود می‌گفت بیش از ۹۵ درصد تاثیر گذار است.

ما ۱۰ نفری راه می‌افتیم و دو تیم پنج نفره می‌شویم و در فاصله ۱۰ تا ۲۰ متر تذکر می‌دهیم و به همان میزان که در کارمان اثر می‌بینیم مخاطب‌های ما پذیرش و تاثر را می‌بینیم، کارشناسی ارشد من درباره ارتباط جرم شناسی با امربه معروف و نهی از منکر بود.

در سال ۱۹۸۰ میلادی در هلند دو شهر آمستردام و روتردام در سرویس‌های عمومی حمل و نقل آمار افرادی که بدون بلیط سوار می‌شدند یا سرقت انجام می‌دادند بسیار بالا بوده، پلیس تصمیم می‌گیرد که برای کاهش این

آمار گروه‌های دو سه نفره استخدام می‌کنند که صرفا به مسافران تذکر میدادند که مواظب کیف‌ها و جیب‌های خود باشند و بلیط‌ها را کنترل می‌کردند و هیچ تجهیزات دفاعی نداشتند و تنها امکانی که داشتند تلفن سیار راننده بوده که به پلیس اطلاع می‌دادند.

این گروه‌های سه نفره کاهش شدید سرقت در فضای عمومی را منجر شدند و افرادی که بدون بلیط سوار می‌شدند با این طرح خودشان ملاحظه می‌کردند، می‌خواهم عرض کنم کار گروهی حتی در جوامع غربی جواب داده است و خدا ۱۴۴۱ سال قبل گفته به صورت گروهی امر به معروف کنند و چقدر حکمت و اثرگذاری در جامعه در این مسأله است که ما تا کنون از آن غفلت کرده‌ایم و کشورهای غربی به صورت تجربی به این دستاوردها می‌رسند.

دعوت به خیر قبل از امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد

دانشجوی دکتری فقه و حقوق تشریح کرد: اگر خدا کمک کند و بتوانیم افراد دغدغه‌مند را پای کار بیاوریم وضعیت فرهنگی و اجتماعی تغییر خواهد کرد.

همه ما به امر به معروف و نهی از منکر چسبیده ایم که البته حق است ولی قبل از آن دعوت به خیر آمده است و در دعوت شیوه آمری نیست و خیرخواهی و دلسوزی در آن بیشتر دیده می‌شود و احترام به شخصیت افراد بیشتر برجسته می‌شود و از موضع برتری نیست که ما به آن نپرداخته‌ایم که پیش از امر به معروف و نهی از منکر دعوت به خیر هم انجام دهیم.

خیلی از مفسران می‌گویند اولین آیه ای که درباره امر با معروف و نهی از منکر آمده آیه آخر سوره والعصر است و اول بحث توصیه بوده و آیات کوچک مکی هستند و میان اهل ایمان این سوره بسیار تکرار می‌شده و مانند احکام الهی مانند شرب خمر که پیامبر نازل می‌شده، در امر به معروف تواصی به حق و صبر است و بعد می‌شود دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر و همه این ها باید قدم به قدم پیش برود.

همه فقها می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله قلبی، زبانی و یدی دارد که قلبی یعنی در قلبت نسبت به گناه احساس تنفر داشته باشد و اگر نشد باید در ایمان خود شک کند. سوال پیش می‌آید که با مرحله قلبی چگونه می‌شود امر به معروف و نهی از منکر کرد؟ اگر شخص ناراحت نشود در صورت و رفتار نمایان می‌شود.

مرحله دوم زبانی است که باید بگوییم و از زبان لین آغاز می‌شود تا زبان تندتر و مرحله سوم یدی است که به معنای قدرت و استفاده از قدرت برای واجبی که ترک شده یا حرامی که در حال ارتکاب است.

اگر ۲۶ سالی که از تاسیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گذرد به عملکرد حاکمیت در این مورد مانند گشت‌های نیروی انتظامی و ضابطین قضایی بسیج نگاه کنیم که همه از روی دغدغه‌مندی بوده است می‌بینیم که ما بیشتر به مرحله سوم چسبیده‌ایم وار مرحله اول و دوم واقعا غفلت شده است.

باید از فنون و مهارت‌های تربیتی استفاده کنیم

محدث ادامه داد: ما فرزند خود را نمی‌توانیم فقط با قدرت تربیت کنیم باید زبان لین داشته باشیم و از فنون و مهارت‌های تربیتی استفاده کنیم تا فرزندمان هنجارهای مورد انتظار خانواده و جامعه را رعایت کند و ناهنجاری‌ها را ترک کند.

همه جرم‌شناسان و حقوقدانان می‌گویند مجازات آخرین راه‌حل است ولی ما از آن به عنوان اولین راه‌حل استفاده کرده‌ایم و چطور انتظار داریم با این شیوه رفتار ما جامعه اصلاح شود و ارزش‌های اجتماعی برای همه ارزشمند باشد؟ وقتی با قهر و غلبه و بازداشت بخواهیم یک ارزش را ارزش معرفی کنیم بدترین ضدارزش در چشم جامعه معرفی می‌شود.

 

به نظرم در این حوزه خوب آسیب‌شناسی نشده و رفتار خود را مورد ارزیابی قرار نداده ایم و به نظرات فقها و مراحل اول عمل نکردیم و اگر شاهد ابن وضعیت هستیم به این دلیل است که درست به احکام الهی عمل نکردیم.

گناهی را باید نهی از منکر کرد که آشکار باشد

مدیر حقوقی طلایه داران ستاد امر به معروف استان و منطقه ۲۵ مشهد عنوان کرد: یکی از شرایطی که همه فقها درباره امر به معروف و نهی از منکر می‌گویند این است که آن گناهی را باید نهی از منکر کرد که آشکار باشد، یعنی ما حق نداریم به گناهان پنهان بپردازیم و جستجو کنیم البته اگر فردی شهرت به این کار داشته باشد قضیه فرق می‌کند. ما احترام به آزادی‌های شرعی و واقعی را به معنای واقعی پاس نداشته‌ایم و در این حوزه بد عمل کرده‌ایم.

گناهان آشکار در جامعه چیست؟

وی شرح داد: مهمترین گناه آشکار موضوع عفاف و حجاب است، زمانی مد شده بود کسانی که دارای تریبون بودند می‌گفتند شما فقط به دو تار مو گیر می‌دهید و این افراد سرشناس فقط همان روز را می‌دیدند و پیش‌بینی نمی‌کردند که این دو تار مو به کشف حجاب برسد و آن کسی که از سر دلسوزی تذکر می‌دهد را زیر سوال می‌بریم.

ما در هاشمیه مخصوصا در پارک هاشمیه مناظر بسیار زشتی می‌بینیم و اگر ما همین جا این حساسیت را می‌داشتیم شاید شاهد این مناظر زشت و کشف حجاب و چهارشنبه های سفید نمی‌بودیم.

گناه دوم بحث تشبه مرد به زن و زن به مرد است، آقایانی که آرایش زنانه می‌کنند و نمی‌دانند که گناه است و در خانم‌ها نیز باب شده مانند مردان لباس می‌پوشند و دوچرخه سواری می‌کنند و ما این موارد را تذکر می‌دهیم و می‌گوییم و عبور می‌کنیم

گناه سوم تشبه مسلمان به کافر است و خدا آن قدر برای بنده‌اش ارزش قائل شده که نمی‌خواهد مسلمان به کافر شبیه باشد.

 

4-علامت صلیب5- آرایش6 - طلادر مرد 7- روزه خواری ،8- سلب آسایش عمومی


سخنرانی رهبری در سال ۹۲ درباره سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی بیان شد و در سال ۷۶ رهبری موضوع تهاجم و شبیخون فرهنگی را بیان کردند.

بیش از ۲۰۰ شبکه لس‌آنجلسی، فارسی زبان، انگلیسی، اسرائیلی و سعودی مرتب برای خانواده‌های ما برنامه‌ریزی می‌کنند و این هزینه سنگینی بر آنها تحمیل می‌کند اما به این رسیده‌اند که باید ما را از سبک زندگی اسلامی خارج کنند تا بتوانند نفوذ انقلاب اسلامی را کم کنند و نتیجه هم گرفته‌اند و آثار کارشان را هم می‌بینند.

سه چهار سال پیش در تهران از هر ۲۸ ازدواج ۱۰ طلاق اتفاق افتاده بود و این بحران است و این نشانه‌ای‌ست که این شبکه‌ها در کار خود موفق بودند.

شیوه کار ما به شکل تیم‌های دو سه نفره است که در فاصله ۱۰ تا ۲۰ متر حرکت میکنیم و همه آموزش دیده‌اند و در کمال ادب و احترام تذکر می دهیم و اگر تیم اول تذکر داد تیم دوم باید تشکر کنند تا بدانند این تنها درخواست یک نفر نبوده و ممکن است سه درصد پرخاش کنند.

محدث گفت: روزی که وارد هاشمیه شدیم نگران بودیم ولی کار گروهی جواب داده و اگر ما در کمال ادب و احترام برخورد کنیم ظرف یک سال در کوتاه مدت می‌توانیم این فرایند ضدارزشی را متوقف کنیم و ما هفته‌ای دو روز این کار را می‌کنیم و اگر نیرو بیشتر داشته باشیم و هر روز پای کار بیاییم یقینا ظرف کمتر از سه سال می‌توانیم تغییر رفتار را ببینیم.

رهبری فرمودند هدف اولیه امر به معروف این است که معروف، معروف بماند و هدف دوم تغییر رفتار است که در میان‌مدت میتوانیم شاهد آن باشیم.

اگر جوان بداند رفتارش با آموزه‌های دینی ما در تعارض است و با ادبیات خوب برای او گفته شود یقین دارم که گوش شنوا برای شنیدن این موارد زیاد است.

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.