افتتاح مرکز پژوهشی مشترک دانشگاه فردوسی مشهد، قوه قضائیه و حوزه علمیه خراسان رضوی

1128 1

مرکز پژوهشی مشترک دانشگاه فردوسی مشهد، قوه قضائیه و حوزه علمیه خراسان رضوی روز پنجشنبه ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این مرکز، دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، غلامعلی صادقی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه،‌ دکتر رضا لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر حسین افخمی روحانی، رئیس پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه و جمعی از مدیران و پژوهش‌گران مرتبط حضور داشتند.

11283

 

در ابتدای این جلسه دکتر احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوش آمدگویی، بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های مختلف کشور تاکید کرد و گفت: مهارتی که در دانشگاه به افراد داده می‌شود برای این است که بتوانند مسائل حل نشده را برطرف کنند. البته تعریف مهارت در جامعه با دانشگاه اندکی تفاوت دارد اما بخش‌های مختلف جامعه می‌توانند از این مهارت که در دانشگاه به افراد آموزش داده می‌شود نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم با همکاری‌های متقابل، برای مشکلات روز جامعه، راه‌حل داشته باشیم و از این همکاری که فرصت بسیار مناسبی است در تربیت دانشجویان و پژوهش‌گران پویا و کارا استفاده کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: این پژوهشگاه نقطه اتصال دانشگاه و حوزه‌های علمیه با بدنه قوه قضاییه است و تنها مرکز علمی قوه است که کارهای علمی و پژوهشی در آن دنبال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه، گفت: ارتباط با حوزه‌های علمیه و ایجاد دبیرخانه مشترک در پژوهشگاه یکی از فعالیت‌‌های انجام شده است، همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها در سطح کشور که به غیر از تفاهم‌نامه‌ای که امروز مبادله می‌شود، تفاهم‌نامه‌هایی نیز با دانشگاه شیراز، دانشگاه بابلسر و دانشگاه اصفهان امضا شده است.

47125 18 Origin

وی افزود: ورود به مسائل بین‌المللی و حضور فعال در تهیه اسناد و مقررات بین‌المللی که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید زیادی کرده‌اند، نیز از اقدام‌ها و برنامه‌هایی است که در پژوهشگاه پیگیری و دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تعامل و هم‌افزایی در دستگاه‌های اجرایی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و تغییر مسیر کشور باشد و با ایجاد مرکز پژوهشی مشترک و مبادله تفاهم‌نامه قادر خواهیم بود که مسائل و مشکلات قوه قضائیه و دادگستری‌ها را با کارهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه و دانشگاه برطرف کنیم و همچنین دانشگاه نیز می‌تواند از اطلاعات و داده‌های این نهادها در جهت رشد علمی استفاده کند و موجب ارتقای کشور و حرکت به سمت وضعیت مطلوب شویم.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان،‌ ایجاد مرکز پژوهشی مشترک را اقدام خوب ولی دیرهنگام برشمرد و گفت: اقدام بسیار مبارکی است و قوه قضاییه، حوزه علمیه و دانشگاه می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر نهایت استفاده را داشته باشند و امیدوارم شاهد آثار خوب و تداوم این همکاری باشیم.

سپس غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به تلاش دستگاه قضایی برای ایجاد هم‌افزایی بین بخشی دستگاه‌های مختلف با هدف حل مشکلات، گفت: دستگاه قضایی با هدف حل مشکلات در کنار حوزه‌های مختلف قرار دارد و نباید از اقدامات مشترک غفلت کنیم.

وی افزود: حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی نقش مؤثری در سالم‌سازی جامعه به ویژه در فرایند قانون‌گذاری دارند و امیدواریم با انجام این‌گونه اقدامات مشترک شاهد جدیت بیشتری برای حل مشکلات جامعه و افزایش تخصص‌گرایی در تصمیم‌سازی‌ها باشیم.

در پایان این جلسه ضمن افتتاح دفتر مرکز پژوهشی مشترک دانشگاه فردوسی مشهد، قوه قضائیه و حوزه علمیه خراسان رضوی در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، تفاهم‌نامه چهارجانبه بین دانشگاه فردوسی مشهد،  پژوهشگاه قوه قضاییه، حوزه علمیه خراسان و دادگستری خراسان رضوی توسط مسوولان مربوطه به امضا رسید.

 

 

47125 23 Origin

 

سپس میهمانان از بخش‌های مختلف پژوهشکده و کتابخانه آن بازدید نمودند.

در انتهای مراسم نیز، مسئولین محترم از کتابخانه و محل استقرار فعلی این مرکز پژوهشی مشترک که در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تعبیه شده است، بازدید نمودند.

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.