تحول در حوزه و دانشگاه بدون اقتصاد امکان‌پذیر نیست

نعمتی1

 

نخستین برنامه از نشست‌های تخصصی هفته پژوهش و فناوری سال 1401 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «حکمرانی متمرکز آموزش مانع وحدت حوزه و دانشگاه» توسط حجت‌الاسلام دکتر علی نعمتی، عضو شورای علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در روز شنبه 26 آذر 1401 به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دکتر نعمتی در این نشست با اشاره به این‌که برای تحول در حوزه و دانشگاه باید سراغ اقتصاد رفت، گفت: موضوع‌هایی مانند دولتی‌بودن در مقابل مردمی‌بودن، تمرکزگرایی در مقابل تکثر و مردم‌بنیانی، ماهیت مجوز‌های حاکمیتی، تخصص‌گرایی، مدرک‌گرایی، نظام‌های پرداخت، و وقف باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: باید تمرکز را حذف کنیم و به سمت مردم بنیانی آموزش برویم تا وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق بیفتد.

وی حوزه علمیه را میراث‌دار آموزش در تمدن اسلامی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در چند دهه گذشته موضوع‌‌های تخصصی در نظام آموزشی حوزه حذف شده است و صرفاً تعلیم و تربیت دینی در این نظام باقی‌مانده است.

دکتر نعمتی گفت: بر اساس قانون اساسی آموزش باید رایگان باشد ولی آموزش کنونی دولتی شده است. آموزش می‌تواند مردمی و رایگان باشد ولی دولتی نباشد.

وی افزود: ‌اگر بتوانیم نظام آموزشی را مردم‌بنیان کنیم و آزادی عمل و امکان بروز خلاقیت را به نظام آموزشی بدهیم، آن‌گاه حوزه علمیه و دانشگاه با هم و مثل هم و پویا و کارآمد خواهند بود.

دکتر نعمتی ضمن تشریح مدل مردمی آموزش، گفت: در این مدل تلاش می‌شود هزینه آموزش با موقوفات و کمک‌های خیریه تامین شده و فقط بخشی از کمک  دولت باشد، ضمن این‌که در تصمیم‌های واحدهای آموزشی دخالت نکند.

وی افزود: در این صورت و آزادی عمل آموزش و فراهم‌شدن بستر ابزارهای سیاست‌گذاری هوشمند و نظام انگیزشی فعال بازار و ایجاد شفافیت، فضای بهتری مبتنی بر پویایی و کارآمدی ایجاد می‌شود.

وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:

https://vroom.um.ac.ir/pao6c4zo9bnc


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.