غدیر برترین مکتب برای حکمرانی اسلامی، انسانی و اخلاقی است

063

چهارمین نشست از سلسله نشست‌‌های بررسی ابعاد و مولفه‌های حکمرانی اخلاقی با عنوان حکمرانی اخلاقی از منظر غدیر، توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دکتر هادی وکیلی، عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد در روز سه‌‌‌شنبه ۲۸ تیر 1401 برگزار شد.
در این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، دکتر وکیلی با اشاره به شاخصه‌های غدیر گفت: اگر الگوی غدیر در زیست فردی و زیست اجتماعی جریان یابد، فرآورده‌ها و ثمرات زیادی خواهد داشت.
وی افزود: حضرت علی (ع) شکوفاترین انسان پس از پیامبر اکرم (ص) است و از منظر ایشان، انسان، عبدالله مختار است که در عین عبدبودن و آزادگی از تمامی خداهای ساختگی بشری، مختار است و صاحب آزادی‌های معنوی و اجتماعی مختلف است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان بخشی از خطبه‌ غدیر گفت: خطبه غدیر فقط حدیث غدیر نیست، بلکه مجموعه‌ای از تمامت مکتب اسلام است.
وی افزود: حضرت علی (ع) در کمتر از پنج سال سبک حکمرانی غدیری را عرضه کردند و مدینه فاضله عینی را ارائه کردند.
دکتر وکیلی، صداقت و صراحت را از شاخصه‌های حکومت علوی ذکر کرد و گفت: امیرالمومنین (ع) در عین صداقت و صراحت، امام مصلحت برای حفظ حقیقت و خیر امت نیز می‌باشند.
وی افزود: امام علی (ع) تمام اندیشه‌های یک مدینه فاضله را عرضه می‌کنند ولی عمل به آن را در حد وسع، توان و استطاعت ملت انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: هرجا که اصلاحات حضرت متوقف شده است، دلایل آن سیاسی نبوده است، بلکه اخلاقی بوده و امیرالمومنین (ع) برای حفظ حکومت حاضر به انجام کار غیر اخلاقی نبوده‌اند و هیچ‌گاه خط قرمز تقوی را کنار نگذاشتند.
دکتر وکیلی گفت: امیرالمومنین امام علی (ع) پیروز همه تاریخ است و غدیر برترین مکتب برای حکمرانی اسلامی، انسانی و اخلاقی است.
در ادامه نشست نیز پرسش و پاسخ با حضور شرکت‌کنندگان برگزار شد.
وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:
https://vroom.um.ac.ir/pzmoxuu37n8i

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.