مرور مطالعات بین‌المللی در حوزه تاثیر نهاد دین بر کسب و کار در وبینار مجموعه دین و مدیریت (وبینار ششم )

pp6

 

ششمین جلسه از مجموعه وبینارهای دین و مدیریت با موضوع تاثیر ادیان بر تصمیم‌گیری اخلاقی (از منظر مطالعات بین‌المللی) توسط پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری دانشگاه امام صادق (ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی، و دانشگاه آزاد اسلامی در روز یک‌شنبه 7 آذر 1400 با مشارکت پژوهش‌گران و دانشجویان حوزه‌های مرتبط برگزار شد.

دکتر پویا پیرملکی دبیر علمی وبینارهای بین‌المللی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) و عضو گروه بین‌المللی مدیریت، معنویت و دین در ادامه جلسه‌های گذشته به پاسخ این سوال پرداخت که دین چگونه بر تصمیم‌گیری‌های اخلاقی تاثیر می‌گذارد. و افزود: هدف برگزاری این جلسه، چگونگی طراحی مدل بر اساس مفاهیم و تئوری‌های علوم انسانی است.

دکتر پیرملکی در ادامه، تئوری‌های سکولاریسم (در سطح اجتماعی)، پیچیدگی نهادی، و مرزهای نمادین را تشریح کرد.

وی با مرور برخی مطالعات تجربی در حوزه تاثیر نهاد دین و رفتارهای اخلاقی در سازمان گفت: طبق مطالعات پارسونز و همکاران در 279 سازمان منتخب 20 شهر آمریکا در سال 2018 نتیجه گرفته شده که سازمان‌های واقع در شهرهایی با نسبت دینداران بیشتر، تخلفات مالی کمتری دارند.

وی افزود: در تحقیقات مشابه حتی تاثیر سازمان‌های مستقر در منطقه‌های دیندارتر بر توجه بیشتر به سهامداران نیز اثبات شده است.

وی افزود: بر اساس پژوهش دیگری در سال 2015 که توسط کاناگارتنام و همکاران بر روی 35 هزار مشاهده در بانک‌های 29 کشور دنیا انجام شده است این نتیجه به دست آمده که تخلف در گزارش‌های مالی به منظور کسب سود یا جلوگیری از ضرر، در بانک‌هایی که در کشورهایی با دینداری بالا واقع شده‌اند، کمتر است. همچنین دوام درآمد و جریان نقدینگی این بانک‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار دارد و در دوره رکود اقتصادی احتمال افت عملکرد آن‌ها کمتر است.

دکتر پیرملکی افزود: بر اساس این مطالعات و نتایج، نهاد دین بر کسب و کار تاثیر دارد و هنجارهای دینی بر روی رفتارهای سازمانی اثرگذار هستند.

pp66

وبینار برگزارشده در نشانی الکترونیکی زیر قابل دسترس پژوهش‌گران است:

https://vroom.um.ac.ir/pe09mek0ilp9

 


کلیه حقوق متعلق به پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی می باشد.